Wednesday, October 1, 2008

Unike Løkka

Jeg er veldig glad i Grünerløkka. Jeg blir alltid flau når jeg ser turister tasse rundt Karl Johan - jeg er redd for at de bare får se den møkkete, overfylte, merkenavn-kjedelige, overprisede og utover på kvelden sex-selgende og dop-pushende delen av Oslo. Ikke for at Karl Johan ikke kan være fin, men det er ikke den delen av Oslo jeg ville vist en utenlandsk kamerat. Løkka derimot føler jeg har en karakter og et særpreg det er viktig å bevare. Heldigvis har noen mer handlekraftige enn meg akkurat samme tankegang.

Mange av Løkkas uavhengige, sjarmerende små butikker er blitt med i UNiK, og det foreslår jeg at du blir også. Du kjøper et medlemskort til 150 kroner (for et år) på en av butikkene, og kan dermed få rabatt av varierende størrelse på de forskjellige butikkene. Ikke bare oppmuntrer dette mennesker til å handle lokalt og sørge for at vi kan få beholde småbutikkene slik at ikke annenhver bygning er enten en eiendomsmegler eller en Deli De Luca, det er også en gylden mulighet til å oppsøke butikker du kanskje ikke visste fantes en gang. Alle står listet opp på hjemmesiden deres.

For veganere vil jeg spesielt anbefale Farmer's Market (delikatessebutikk med blant annet deilig laktosefri sorbet, tapenader, pestoer, brød og mye mer), Birkelundens Lille Franske Ostebutikk (dyre men fabelaktige olivenoljer og senneper), den vegetar-vennlige meksikanske restauranten Mucho Mas, kafeen Påfyll hvor du kan få soyamelk i kaffen, og den italienske restauranten Villa Paradiso (de putter ikke noe rart i pizzabunnen så bare be om en av vegetarvariantene uten ost).

Og selvfølgelig de funky bruktbutikkene og überkule musikkbutikkene. Hadde jeg kunnet ville jeg nok kjøpt hele CD-beholdningen til Los Lobos.

UNiKs hjemmeside

3 comments:

Jen Treehugger said...

Happy MoFo'ing!
:)

Elin said...

Cheers :D

Elin said...

Norsken din er dritbra mihl :)

Tilslørte bondepiker? Stilig, jeg satt og tenkte over hva som kunne være norsk veganmat selv, men kom bare på raspeball!