Sunday, June 3, 2007

Stockholm is the place for me

Så jeg tok turen til Vegomässan i Stockholm, og det gleder meg å rapportere at den var en stor suksess! Kjempemye folk, tankevekkende foredrag, utrolig bra stands. Noen utstillere jeg vil trekke fram er Cafe Mingus som bød på noen ufattelig lekre kaker, Restaurant Seyhmus som gav bort kjempegod suppe, og gourmetbutikken Goodstore. Alt i alt fikk jeg fikk masse nydelige gratisting, men jeg kjøpte en haug med greier også. Altså, jeg tror ikke at man er nødt til å ha allverdens fancy produkter for å spise et godt og variert vegetarisk kosthold, men bredden av ting som finnes der ute er åndetakende. Og det er jo gøy å prøve nye ting...

Alpro Soya Light
Ny soyamelktype full av vitaminer og nesten uten fett! What's not to love? I tillegg er den en av de mest velsmakende soyamelktypene jeg har prøvd; veldig mild og subtil. Konsistensen er også fin. Noen typer kan bli litt "kremete" men det er ikke tilfelle her.
Min dom: 5/5

Dairy Free Parmazano
Har ikke prøvd dette i sitt rette element (dvs på pasta), men ut av boksen smaker det veldig... soyaost. Og soyaost smaker marsboer. Ettersmaken av steinsalt var behagelig, men... uuurgh, soyaost.
Min dom: 2/5

Green & Blacks gratisprøver
De eneste gratisprøvene mine som overlevde hjemturen. Aldri et vondt ord om G&B, særlig ikke når de er gratis. Den oransje hadde smak av krydder og appelsin og var helt, helt nydelig!
Min dom: 5/5

Denne hunden kostet 90 kroner, som visstnok ville være nok til å redde en hund i Asia. Hurra! Er den ikke søt? Fikk med noen kjempegode drops også, selv om bildet av hund i bur utenpå pakken ikke akkurat skjerper appetitten. Jeg døper mjukishunden min Lady Jane, og den filippinske mathunden jeg potensielt har reddet Båtsmann.

Søtlakritskubbar
Åh takk JESUS - vegansk lakris! Kino-opplevelsen min er komplett igjen! Smaker for øvrig helt klin lik den vanlige, gelatin-infiserte varianten, helt ned til den deilige klabbete konsistensen. For de av dere med dårlig smak kan jeg røpe at de også hadde en saltlakrisvariant.
Min dom: 5/5

Toscaninis
Disse passer fint for de av oss som liker litt sterkere ting - krydrete pølser som gav skikkelig tyggemotstand og ble jevnt grillede uten... bobler og litt andre rare ting jeg har opplevd med soyapølser. Anbefales!
Min dom: 4/5

Ten Jerky
Speketofu med pepper. Ganske biffete og muskuløs smak, men har prøvd en mye, mye bedre versjon - de pleide å selge poser med enten BBQ eller satay-smak på Asia supermarked, og de var fantastiske. Skulle ønske de ville ta det inn igjen, for den her er ingen konkurranse.
Min dom: 3/5

Jeg kjøpte flere ting også - en søt elefant-Tskjorte, et dessertoppskriftzine (mye fristende ting her inne!), et veganzine (dette var kjempebra! Humoristisk, eklektisk og med mange flotte oppskrifter. Kan hende jeg prøver å lage min egen tofu etter retningslinjer herfra...), et par nummer av det amerikanske veggisbladet Herbivore og en "Köttfri Zon"-magnet.



Forresten hadde de også en "Wall of fame" med forskjellige berømte vegetarianere - Pamela, Seinfeld, Einstein etc etc og en jeg ikke ante var veggis:


Ok, da har jeg motivasjon nok til å være veggis for i hvert fall femti år til. Hurra for sir Ian! Han er så bra. Sett Extras-episoden hans? "You are aware that I'm not really a wizard?" Ah ha ha ha.

Etter at jeg hadde vært på messa i en fire timers tid dro jeg ned til Stockholm sentrum. Anglofil som jeg er visste jeg at jeg måtte innom The English Shop, og de hadde vitterligen noen kule ting der også:

Bac-Os
Små soyaflak med baconsmak som kan brukes i salater, på pizza, ikke vet jeg... Jeg tror i alle fall at disse ville lurt en kjøtteter. Vet ikke om de oppretteholder sprøheten sin i en rett, men når man bare spiser de ut av boksen smaker de skremmende likt "the real thing"!
Min dom: 4/5

Marmite
Legendarisk engelsk gjærpålegg. Skal visstnok være veldig splittende mellom de som elsker det og ikke kan leve uten det og de som hater det og ønsker det dit pepperen gror. Jeg tok en smak ut av boksen og førsteinntrykket mitt var "DET SMAKER SOM SATANS ANUS", men jeg tenkte det kanskje ville være annerledes på toast. Jeg hadde rett, da smakte det som Satans anus med brød. Helt forferdelig. Men jeg skal lære meg til å like det - er det bra nok for engelskmenn er det bra nok for meg!
Min dom: 1/5

Jeg hadde aldri vært i Stockholm før så jeg gikk litt rundt - Gamla Stan var jo kjempefin, minnet meg litt om Italia, og ikke bare på grunn av de tallløse italienske restaurantene heller. Trange, stemningsfulle, brosteinsbelagte gater fulle av karakter og historie. Det kongelige slottet var mye mer imponerende enn vårt. Ellers fikk jeg brukt litt mer penger også, om ikke akkurat på veggisting. Jeg fant for eksempel et par fucking fabelaktige amerikanske sandaler på loppis for 30 svenska kronor (hva er det, ti norske? høhø). Så avrundet jeg dagen med en redselsfull italiensk film (La Sconosciuta, ikke se den!) før jeg satte meg på nattbussen hjem til Oslo. Men jeg kommer nok tilbake en dag!

2 comments:

Björn Gadd said...

Oj! Du hade verkligen köpt på dig en massa godsaker!
Har lagt upp en länk till din blogg från min sida. Vi ses nästa mässa!

Elin said...

Takk! Så hyggelig :)