Saturday, June 9, 2007

Noe for ingenting: Podcaster

Det tok en stund før jeg "oppdaget" podcaster - jeg mener, jeg hører jo ikke på radio i utgangspunktet, hvorfor i all verden skulle jeg laste ned amatørradio frivillig? Men det blir mer og mer vanlig, og nesten alle seriøse mediaorganisasjoner har nå egne, velproduserte podcaster, demokratisk sidestilt med sendinga fra kisen i nabokjelleren som går rundt med aluminiumsfoliehatt. Og alt er gratis. Dette er fem av mine favoritter.

Betty In the Sky With a Suitcase!
Denne casten er et funn - vår vert er Betty, en sjarmerende amerikansk flyvertinne som samler på anekdoter og sladder fra flybransjen. Om det så gjelder minneverdige passasjerer, medarbeidere eller kjendiser - Betty og kollegene hennes har sett alt og deler gjerne.

From Our Own Correspondent
BBCs velartikulerte, analytiske og sjarmerende utenrikskorrespondenter deler velskrevne anekdoter fra livet i skyttergravene.

Savage Love
Lydversjonen av Dan Savages infamøse sexspalte beviser en gang for alle at alle andre har mer interessante sexliv enn deg. Samme hva det er som tenner deg har vittige, blaserte og empatiske Dan råd.

VeganFreak
På den ene siden synes jeg VeganFreak er eksluderende og snobbete (jeg synes de er irriterende nedlatende mot folk som er "bare" vegetarianere, og ofte mot folk som ikke er veganere på "riktig" måte som de heller - hvorfor splitte en i utgangspunktet liten minoritet??), men på den annen side er vertene Bob og Jenna morsomme, genuint lidenskapelige og intelligente analytikere av vegansituasjonen i den kjøttetende verdenen.

Word Radio
Liker du musikkbladet The Word bør du få med deg podcasten deres også. Noen av Englands fremste og mest erfarne musikkjournalister samles for å diskutere musikknyheter med vidd og intelligens. Det eneste som trekker ned er at lydkvaliteten ofte er under pari.

2 comments:

Björn Gadd said...

Fantastisk serie! Säsong 2 var dessutom ännu bättre än den första...

Elin said...

Jeg vet! Håper det blir en tredje sesong, selv om Madonna har sagt at hun vil være med, og jeg ikke er helt begeistret for den ideen..