Thursday, June 21, 2007

Noen ord om tempeh

Tempeh er et fast, fermentert soyaprodukt mye brukt i Indonesia. Det har en litt brødaktig, nøtteaktig smak og er verdt å eksperimentere med. Tempeh er rikt på proteiner, 125 gram dekker hele dagsbehovet ditt. Det eneste stedet jeg har funnet i Oslo som selger tempeh er Asia supermarked hvor du får kjøpt pakker på 420 gram for 25 kroner. Ikke bekymre deg over de svarte sporene som kan dannes på kantene, bare skjær dem vekk.

Over: Tempeh-"kjøttdeig". Jeg pleier å lage uten fennikkelfrø fordi jeg synes de smaker litt feil, men ellers er den oppskriften superb. Spis i fajitas eller lag form - tempeh nederst, så hakket purre, så ketchup, så potetmos og bak den i ovnen. En slags studentversjon av Sheperd's Pie, if you will.

Man kan også bare steke skivene i olje til de er sprø. Over har jeg panert dem i brødsmuler og bjäst, men det var vel ikke det mest vellykkede eksperimentet mitt.

Du finner mer info og oppskrifter på www.tempeh.info.

No comments: