Wednesday, May 23, 2007

Gøy med havre

Jeg var i ganske dårlig humør i går (jeg pleier vanligvis ikke å gi fingeren til gamle damer, samme hvor frekke og jævlige de er) og det eneste som hjelper på dårlig humør er fet musikk og matlaging. Vel, det er vel noen andre ting som hjelper også, men musikk og matlaging er lettest å arrangere, så jeg satte på litt Dropkick Murphys og lagde noen ting ut av den posen med havregryn som står og samler støv i matskapet mitt.



Jeg har hatt lyst til å prøve å lage min egen frokostblanding en stund, og brukte denne oppskriften som en retningslinje. Jeg hadde ikke agave-nektar (øh, hvem har det egentlig?) så jeg brukte melasse i stedet. Og jeg brukte tørket tropisk frukt i stedet for rosiner og eplebiter. Det ble ganske bra, bortsett fra at ovnen min var for varm så havren ble litt brent. Neste gang halverer jeg baketiden. Det viste seg til at melasse-havre farger soyamelk uappetittelig brun, men pytt.


Jeg lagde konfekt også, med litt kokesjokolade - rundt 40 gram - som jeg smeltet (jeg har ikke mikroovn, så jeg bare brøt sjokoladen i biter, hadde den i en liten stekepanne og satte stekepannen over en kjele kokende vann) og blandet med et par teskjeer peanøttsmør. Så tok jeg panna av varmen og rørte inn så mye havregryn som blandingen klarte å dekke. Jeg vætet hendene mine så sjokoladen ikke skulle klistre seg fast og formet små kuler som jeg satte på en tallerken kledd med bakepapir (små muffinsformer hadde sikkert vært enda bedre). Så fikk de sitte i kjøleskapet en halvtimes tid. Endte opp med ca 10 stk, og de var kjempegode! Tror dette hadde funket fint med puffa ris eller cornflakes også.

No comments: