Monday, October 13, 2008

Restaurantanmeldelse: 222 Veggie Vegan

Jeg var i London i går for en forhåndsvisning av Dead Set, den (FANTASTISKE!) nye zombie-serien fra pennen til Charlie Brooker, samt et Q&A med mannen selv og produsenten hans. Herregud for en fin dag! Ikke bare var Dead Set helt klart det beste bidraget til zombie-sjangeren siden Shaun of the Dead, ikke bare var Charlie akkurat like kul og kynisk som på TV (men mye høyere), men været var så deilig som man kunne håpet på og jeg rakk innom restauranten 222 Veggie Vegan før jeg måtte tilbake til flyplassen.

Jeg har hatt lyst til å besøke den restauranten veldig lenge og endelig bød sjansen seg. Den lå kanskje ti minutters gange fra West Kensington undergrunnsstasjon i et lite, men smakfullt og intelligent innredet lokale. Klientellet virket med en gang veldig variert, fra karibbeiske innvandere til de eldre og velstående, men med liten hippiefaktor. Dette bidro til en veldig bra ambiance, da mange vegetariske restauranter gjerne virker som om de mater akkurat de samme mugne sandalmenneskene dag ut og dag inn. Med en gang føltes 222 Veggie Vegan som en "ordentlig" restaurant, ikke et "er dette bra nok"-siste alternativ for de av oss som helst ikke vil ha bacon i salaten.

Servicen var god og oppmerksom uten å være påtrengende. Menyen var variert og igjen, det var en herlig følelse av at dette var ordentlig utprøvde og velkomponerte retter, ikke et standard buffetbord med noen bønnespirer og kikertsalater. Man opplyser om hva som er hvetefritt og på nettsiden ber de folk med allergier og sånt ringe på forhånd for at de kan få i stand et festmåltid etter dine spesifikasjoner!

Jeg bestilte Seitan Stroganoff i vegan kremsaus med brun ris. Seitanen var utrolig fast og flott - den blir aldri slik når jeg lager den! - og omtenksomt krydret. Hver munnfull smakte utrolig mye, man måtte nesten spise sakte for å virkelig få med seg alt sammen. Sausen var en annen høydare - jeg tror kanskje den var basert på silken tofu, men igjen var den så godt og passende krydret at jeg tviler på at en omni ville klart å sette fingeren på at den ikke var laget av kjøttjus og fløte. Sprø og saftige grønnsaker var også surret sammen med sausen og seitanen. Den brune risen var nesten et kapittel for seg selv - når jeg lager brun ris ser den ut som noe jeg har rasket opp fra skogbunnen og smaker omtrent like godt, men disse var fluffy og lekre og virkelig dype og rike i smak.

Til å drikke var det både et fint utvalg vin i tillegg til brus og vann og smoothies og pressede juicer. Jeg valgte en gulrot/eple/ingefær-juice som smakte himmelsk.

På dessertmenyen sto det en tofu-"oste"kake jeg hadde sinnsykt lyst til å prøve men den var dessverre ikke inne akkurat da, jeg tokk en fast aprikoskake istedet som smakte av jul og var veldig mettende.

Jeg vil bare snakke om hvor flott presentasjonen var et øyeblikk. Med tanke på hvor mange vegetariske restauranter som er buffet-baserte var det fantastisk å motta tallerkener som faktisk så vakre og velkomponerte ut. Prisene var også ekstremt hyggelige, hovedrettene lå under 100 norske kroner, de fleste dessertene under 40.

Jeg anbefaler definitivt et besøk på 222 Veggie Vegan neste gang du er i London.

Adresse: 222 North End Road i West Kensington
Åpningstider: Lunsj 12.00-15.50, middag 17.30-22.30
Telefonnummer: (evt retningsnummer til England) 020 738 12322
Hjemmeside

No comments: