Tuesday, October 21, 2008

Pølselapskaus

Dette var nok livretten min da jeg var liten. Vi hadde ikke så mye penger og mamma hadde sjelden tid til å lage digre middager. Så det var stas da vi hadde pølselapskaus. Mamma oppfant -eller oppdaget, da jeg er sikker på at mange har en som er veldig lik- denne oppskriften en dag for mange år siden, da hun hadde lite penger men i alle fall en del grønnsaker i kjøleskapet. Pølselapskaus har alltid vært en "ta det på gefühlen"-type rett, så denne oppskriften blir lite nøyaktig. Og originalen benytter selvfølgelig kjøttpølser, men jeg kan garantere for at soyaversjonen funker like bra!

Dette blir nok til 2-3 personer.

  • 1 ss olivenolje
  • 1/2 stor løk, hakket
  • 2-3 fedd hvitløk, hakket
  • 3 små soyapølser, i biter
  • 1 ts blandingskrydder
  • noen dryss timian
  • noen dryss rosmarin
  • 1 boks hermetiske tomater
  • et dryss sukker
  • 2-3 poteter, i terninger
  • 1-2 gulrøtter, skivet
  • 1/2 blomkålhode, revet i rosetter
  • salt og pepper
Fres løk og hvitløk i oljen i noen minutter. Tilsett pølsebiter og krydder, la frese sammen til pølsebitene er brune. Slå oppi de hermetiske tomatene, ha oppi litt sukker og la småkoke under lokk i et par minutter. Ha oppi potetbiter og gulrotskiver, la koke i 15 min eller så. Ha oppi en skvett vann hvis det blir tørt. Ha oppi blomkålrosettene og la småkoke til de er passe møre, 5 min eller så. Smak til med salt og pepper. Pass på å sjekke at potetene er helt møre.

Server med flatbrød.

1 comment:

Elin said...

Lapskaus er bare ternede grønnsaker og eventuelt kjøtt i mer eller mindre tykk suppe, man kan ha oppi hva man vil! Til og med... agurk og rødbeter og fisk... antar jeg...